CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 27, 2012

MENU DIET SY.. :)

salam u olls....

ok..kali ni aku nak share ngan korang plak tntang menu yg aku mkn...actly kan, bila kte nak mulakan diet ni,aper2 pun proses yg pertama korang kene wat detox dulu..coz detox ni sgt penting utk buang toksin dllm bdn selain daripada korang jaga mkn korang...ramai sgt tegur aku yg pipi aku dah mula kurus sikit...ok,fine..mula2 tak cye..x bila dah ramai yg tegur,then aku pun tgk kat cermin,bru perasan..aah..yg pipi dah kurus...

ok..kat sini aku nak jawab sekali pertanyaan yg korang2 tanye kat fb aku tuh....

tak rasa lapar ker kalau x mkn nasi or someting yg berat mcm bihun@mee...????

ok..jawapan aku TAK...sebab aku byk minum air..then,secara aotomatik,perut aku pun kenyang..tak rasa lapar sgt...

kalau masa dalam diet ni,tbe2 kita terlanggar pantang sedikit mcm mana????


ok...masa korang dlm program diet ni,korang blh mkn if korang rasa teringin n terliur sgt2...rasa lah sedikit dalam sesudu dua...hilangkan keliur & kempunan..bukan rasa sampai kenyang hokeyh...????sejujurnya,masa aku mula2 diet hari tuh, aku pun ada jgak langgar pantang..coz masa tuh terliur sgt tgk member aku mkn laicikang...then,sbb terliur yg amat sgt,aku pun rasa dlm sesudu...(sgt tipu if ckp aku x langgar pantang)bkn ape,masa mula-mula tuh,mcm dugaan yg dtg..so,korang kene kuat...aku sgt bersyukur sbb org sekeliling aku sgt supportive..smua bg smngt kat aku trmasuk family aku...itu slh satu sbb npe aku blh thn... kesimpulannya,rasa la sikit ir terliur ok????

ada tak cara sampingan lain yg nad buat??


ok..jujurnya,memang ada...kalau kita sekadar jga mkn,tp x bwt bnda lain,lmbt la trun brt tuh...mcm aku,aku bwt detox...detox ni ape benda?????ok..let me explain..detox ni adalah sejenis benda alah yg korang tampal2 kat kaki tuh bg nak buang toksin..haa...bnda tuh la yg aku pakai kat kaki...then,aku mnum air kosong byk2..secara x langsung,toksin akn dibuang dgn cpt dan korang akn kerap buang air...lg satu,aku mkn lecithin..lecithin ni bgus utk pecah2kan lemak yg korang dah mkn...

ape menu yg nad amik yer???


ok..meh aku bgtau aper yg aku mkn sepanjang aku diet ni....

bfast:
telur rebus 2 biji
air kosong..
kadang2 aku bwt scramble egg...

lunch:
aku mkn ayam@ikan goreng..mkn seketul x kenyang..so,aku mkn 2 ketul...
air suam...
then,aku mkn salad...

dinner:
tomyam ayam@udang...then,lebihkan sayur...
air suam..

supper:
salad ngan cheese...


ikan@ayam@udang tuh x kesah nk msk aper pun..goreng pun blh..make sure bkn goreng dgn tepung...then,if berkuah yg bersantan tuh,x dinasihatkan amik kuah tuh...


so,ni la menu aku stiap hari...sayur tuh aku tkr2 jgak setiap hari..x la mkn salad setiap hari..kadang2 bayam..kadang2 kangkung...

ok..aku stop kat sini dulu...pas ni aku sambung lg utk rncgn diet seterusnya...korang blh pm aku kat fb if korang rasa was2..kte sama2 kongsi ilmu ni.. :)



2 comments:

Post a Comment